Barndomsminnena blev till design
Med sitt textilmönster ”Tallstig” vill Emelie Almgren hylla en urgammal sömnadsteknik och väcka liv i viktig kvinnohistoria. Tillsammans med en tillverkare som gått rakt in i hjärtat känner hon att verket är redo att möta sin publik. – Det är oslagbart att följa hantverket hela vägen till färdig produkt, säger hon.
Att äntligen få en produkt som man själv skapat i sina händer är en härlig och ganska obeskrivlig upplevelse. Det vet Emelie Almgren. När vi når henne för ett snack om resan i eXpression Design har hon stannat i en parkeringsficka mellan Östersund och Sollefteå. I baksätet ligger en lång pappersrulle med tyg som knappt får plats i bilen.
– Jag har nästan svårt att inte riva upp paketet nu på en gång, skrattar hon entusiastiskt.
Som barn besökte hon ofta sin farmor och farfar i sommarstugan i Anundsjö. Promenaderna i skogen blev ett gemensamt intresse, och långt senare skulle minnena från tallstigen som hon sprang på från storstugan ner till ån för ett dopp, inspirera henne i det konstnärliga uttrycket.
”Tallstig”, som hon valt att kalla sitt mönster, har sina rötter i de ljusa barndomsminnena och är på samma gång en hyllning till en urgammal sömnadstradition, Anundsjösömmen.
Brita-Kajsa Karlsdotter är upphovskvinnan bakom sömmen som blev erkänd först efter textilkonstnärens död. I sin nyskapande stil använde hon röda trådrester från handduksvävar – hon var en mästare på återbruk alltså.
– Hon tog vara på spillet och därför blev det också lite ”fult” bakom tyget. Det har verkligen inspirerat mig, det var viktigt att få med hållbarhetsaspekten. Det blir inget spill, om vi syr upp en kudde ser vi till att göra andra saker av stuvbitarna.
Och på samma sätt som Brita-Kajsa inspirerades av det hon hittade i naturen, har Emelie broderat tallkvistar från trädgården, med Anundsjösöm, som därefter tryckts på tyg.
– Jag vill att hantverket ska få leva vidare och få ett större värde än att det kanske säljs vidare på loppis för ingenting. Jag vill att det ska få plats i det moderna hemmet.
I ett första steg ska kuddar sys upp, och när Emelie skulle bestämma sig för vilket tillverkare hon ville jobba med, föll valet på Kasam textilstudio. Det är ett socialt företag under Röda Korset i Umeå som jobbar med sömnad och återbruk. Här finns två anställda skräddare, båda nysvenskar.
– De har spetskunskaper i skrädderi med sig från sina hemländer och tanken är att de ska driva företaget vidare själva sedan, berättar Cornelia Helleday, kommunikatör.
Kasam textilstudio står på flera ben. De syr på beställning åt företag, utför ändringar och lagningar, och har också ett eget varumärke där de återbrukar utsorterade plagg från Röda Korsets second hand- butiker i Umeå.
– Vi klickade direkt, jag och Emelie. Hon hade en så tydlig idé och vi föll för den, säger Cornelia Helleday.
– För mig kändes det direkt självklart att kopplas ihop med Kasam, de står för de värden som är viktiga för mig själv, säger Emelie Almgren.
Trycket står Frösö Handtryck för. Också det ett medvetet val av Emelie.
– Alla deras produkter trycks för hand i fabriken i Jämtland. Det har varit en otrolig upplevelse att få följa hantverket hela vägen, från idé till färdig produkt.
Text: Elin Holmberg
Foto: Elin Nerpin